Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

onsdag 21. juli 2010

Agilitytrening og saccovogntrening

I går morges gikk jeg blodspor med Io. Jeg la det kvelden før, så det lå i 12 timer. Dessuten hadde det regnet på natta. Sporet ble kanskje 300 meter... med 4 vinkler. Det ble lagt i høyt gress, så jeg så tydelig hvor jeg hadde gått. Han gikk over to an vinklene, men ringet seg fint inn igjen. Veldig konsentrert og nøye i sporet, og holdt et fint tempo, dvs rolig. Og det var ikke noe problem at det hadde ligget såpass lang tid, eller at lengden hadde økt litt.

Traff gjengen å trena agility igår kveld. Rakk og ta litt lydighet med Io før resten kom. Gikk igjennom hopp over hinder, hopp over hinder med sitt, fri ved foten og fremadsending til kjegla.

Han var flink og brydde seg lite om alle duftene, var vel heller ikke så mange som hadde vært der i det siste..
Vi trente fremadsending med fire hopphinder først, og så tunnellen med sving, for så to hinder som stod på linje... Skulla ha hatt tegning her, men aner ikke hvordan jeg gjør det! Hjelp noen?!
Uansett gikk det over all forventning. Alfa taklet de to hoppene med bue bra, bare jeg handlet riktig. De fire hoppene etter hverandre hadde små "svinger", så her hoppet hun utenfor en del ganger. Og skulle vi ha alle fire etter hverandre, begynte hun å bjeffe på meg. Hun brukte også mye energi på å løpe rundt og lete etter ting å stjele. Men da jeg brukte hånda som target, eller belønnet for at hun fulgte meg, ble det bedre. Dette må vi jobbe med.

Trente med saccovogna idag. Lenge siden Io har trent på den, og Alfa har ikke prøvd den før. Gikk ganske greit, men de er begge skeptiske til den buen over de på draget. De gikk ikke under den, og dermed trakk de ikke. Torgeir skrudde deretter buene av, og da ble det trekking! Så vi får trene en del uten buene på, så får vi se hvordan det blir når de kommer på igjen. Uansett blir det rolig trening frem til neste sesong, når Alfa har fylt 2 år og kan trekke for fullt.

I morgen blir det den første treninga med Norske redningshunder (NRH). Skal delta med Alfa. Skal legge blodspor til Io først, som han skal få gå etterpå.

Torgeir har kommet langt med gjerdebyggingen, det mangler bare å grave ned stolpene til grinda og grindene. Det skal bli supert og få ha hundene løse i hagen, uten å bekymre seg for at de skal stikke ned på veien.

I morgen blir det en trist dag, for da skal Tiba til dyrlegen for hennes siste sprøyte:-(
Hun skal nå få slippe, hjertet hennes skranter og hun har også andre plager. Hun har blitt 11 år, så hun har hatt et langt og godt liv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar