Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

søndag 7. juni 2009

Klikkertrenerkurs i helga

Har vært i Trondheim i helgen og vært på 3 samling på klikkertrenerkurset. Kjørte tidlig lørdag morgen og var på landbrukskolen før 10. Hadde tenkt å natte over i bilen, men fikk natte over på gammelhybelen til broren min. På kurset trente vi på stimuluskontroll og hold fast. Lærte hvordan vi skulle legge på kommandoer, få gode kommandoer, veksle på frivillige atferder og atferder på stimuluskontroll (kommando), og hvordan vi kunne ha begge deler uten at det ble konflikt i situasjoner der man ikke ville ha frivillige atferder. Samtidig som man ikke mister den kreative hunden, slik at den ikke blir passiv. Kjempenyttig for oss. Jeg har "lagt vekk" mye av de frivillige atferdene, pga at jeg var redd for at de skulle komme under konkurranse. Fikk en aha-opplevelse denne helga! Io og jeg begynte å shape inn kjegla, kom ikke så langt, men en begynnelse iværtfall! Vi trente på å hold apporten. Synes dette er vanskelig, da vi ikke kommer noe særlig videre enn å holde 1 sekund uten å tygge. Men det trengs vel mer trening til, før vi kommer videre... Videre trente vi på å veksle mellom frivillige sitt og sitt på kommando, stimuluskontroll på sitt opp fra dekk i utgangsstilling og stå. Io var veldig flink denne gangen! Og var nesten ikke berørt av ei tispe hadde løpetid i den verste tiden! Kjempestolt av hunden min! Fikk mange gode treningstips av de jeg jobbet med og instruktørene. Fikk sett på ulike ekvipasjer og fått mer inspirasjon til å trene mer! Skal legge ut noen bilder og videoer senere en dag. Etter kurset søndagen dro vi for å se på den nye leiligheten til broren min, Anders. Var hjemme på Malm i 7-tiden igjen. Slappa av før mandagen kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar