Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

tirsdag 26. april 2011

Agilitytrening som ble runderingstrening..

Dro til Steinkjer for å treffe Marie og Elisabeth på banen. Vixen trente bringkobbelmelding, og det gikk så fint at jeg bare måtte prøve med Alfa også. Løsbittet har vi gitt litt opp, siden hun bruker det som leke eller sigar! Det er verre og gjøre sånne sprell med bringkobbelet. Hun kvidde seg litt for å apportere det, for sist hun brukte bringkobbelet satt hun det fast i munnen og fikk panikk da hun ikke fikk spyttet det ut selv (forståelig!). Vet det er et slags juksetriks bl.a i NRH++ for at hunden ikke skal kunne spytte ut bittet før fører hjelper hunden ut med det, men slik juksing driver ikke vi med! Hunden skal læres opp, ikke lures!
  Klikket for at hun i det heletatt tok det i munnen sin og kjørte deretter på med figurant. Elisabeth holdt bittet opp foran henne, og hun tok det, men slapp det flere ganger. Hun skjønte ikke helt at dette skulle apporteres. Elisabeth fikk beskjed om å leke litt med henne, for så og prøve igjen. Jeg tok henne med meg i utgangsstilling og slapp henne. Hun startet selv til fig. og fikk bittet, tenkte seg om og kom til meg med det!!! Kan tro mor var i himmelen da!!! Jeg slang fra meg noen godbiter, men kom på det var jo kongen hun virkelig ville ha, så jeg ropte hversegod og løp bort til figurant Elisabeth.
  Vi kjørte noen repetisjoner og hun kom til og med fint i utgangsstilling, fikk hversegod og løp tvert til figuranten.

Io skulle trene inn ruta på nytt, siden han automatisk søker til ei tilfeldig kjegle (forbanna, unødvendige kjegletreninga!!!). Etter og ha bæsja 3 ganger og vimsa rundt, åkte han i bilen! Nok om det.

Prøvde Alfa i minirundering og meldetrening, men hun vimsa rundt, som til slutt endte med bæsjing (pussig hvor den banen inviterer til bæsjing!). Hun ville ikke ta bittet i denne settingen, så vi kjørte ren flying istedet. Det er jo en stund siden vi har trent, så det var litt greit og få repetert. Så får vi trene litt mer på meldetrening separat, til hun forstår det bedre.

Tok ut Io for et nytt forsøk, men da jaktet han lauv, så da åkte han rett i bilen igjen. Håper han har lært noe idag, selv om han ikke har vært så mye ute på banen;-p

Ble ikke noen bilder denne gangen heller, glemmer det helt når vi trener jeg!!!

3 kommentarer:

  1. Takk for treningen! Gleder meg til vi skal ut i marka og få trent skikkelig rundering med søk og melding og hele pakka! =))

    Ligger et bilde av Alfa i bloggen min fra denne treningen, og et fra treningen før der igjen. De er ikke så bra da men. :p

    SvarSlett
  2. Hei,
    Så fin hundeblogg du har.Her var det mye artig å lese. Jeg legger meg til som følger, og setter deg opp på blogglisten min.
    Vi har også fått en storpuddel nylig. Ta gjerne en liten titt innom min hundeblogg også om du har lyst. :-)
    http://hilltop-house-no.blogspot.com/

    SvarSlett
  3. Såg dæm Elisabeth, takk fer knipsinga!!!

    Hei, Husfruen! Skal titte innom bloggen din ja! Alltid arti med nye storpuddelvenner!!!

    SvarSlett