Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

lørdag 19. juni 2010

Blodsporkurs

Startet med teori på fredagskvelden. Stig pratet om hva blodspor er og går ut på, muligheten for å få godkjent hunden til ettersøkshund, motivasjon, belønning og mye mer. Veldig bra aperitiff til resten av helgen! Tror alle fikk noe og tygge på gitt:-D

Lørdagen startet vi med litt teori først, før vi dro ut i skogen. Startet med testspor der vi gikk spor etter å lagt det ut selv. Dette var for at Stig og vi andre kunne se hvordan hund og eier lå an og ta utgangspunkt fra det. Som han sa; "Nå tar vi hunden med på tur i skogen, så ser vi hva som skjer!" Alle hundene løste oppgaven på sin måte, og alle kom fram til belønningen i enden.
  Io var veldig ivrig og sutra voldsomt mens han stod og venta, mens jeg la sporet. Sporoppstart gikk bra, han forserte kratt og busker uten å tenke på hvordan han kom seg over eller under, gikk av sporet et par ganger, rista seg og kom på igjen. Sporet gikk over 3 grøfter, de to første var relativt tørre, så de hadde jeg tråkket nedi. Men den tredje var det myr nedi og skummel og tråkke nedi. Den hoppet jeg over da jeg la sporet. Var spent på om han greide dette, og det gjorde han. Han hoppet etter og landet rett på fortsettelsen av sporet. I enden av sporet tok han nøffen sin og spiste deretter leverpostei fra boksen. Tidligere har jeg ikke alltid funnet gode nok forsterkere, så han har ikke brydd seg om de, men ville gå sporet videre. Denne gangen ville han ha det. Men etter vi var ferdige og skulle gå tilbake ville han ikke bære nøffen sin, men lete flere spor.
  Etterpå introduserte vi blod og skank for hunden, og ingen stakk til skogs av den grunn;-) De snuste og sjekka det opp, mens andre markerte på blodet;-p Ingen av hundene ville spise eller leke med skanken da vi dro den etter oss.

Gikk så opp hvert vårt blodspor, med svampstokk, merkebånd, skank og godis. Sporet ble lagt på ei myr, med noen ganske våte partier. Så ikke alle da jeg startet sporet, så jeg plumpet ivei her og der. Tenkte at dette ville bli utfordring for Io... Ett sted tråkka jeg over Lundhags'n og det var nesten så jeg satte meg fast.
  Alle hundene løste oppgaven flott! Vi fikk oss noen tips om hvordan vi skulle gjøre med langlina, selen og prosedyre før sporstart.
  Io sjekket sporstarten fint og satte igang. Vannet skvatt rundt oss der vi passerte myrsumpene. Vann var ingen hindring nei, blodet lå jo der. Han vekslet på og snuse på sporet mitt og blodsporet som gikk på siden. Ikke så rart siden jeg har lagt blodet i sporet mitt tidligere:-S Han gikk av sporet noen ganger, men kom seg fort på igjen. Han spiste leverposteien i enden av sporet, men var ikke videre interessert i skanken. Ikke da jeg dro den etter meg på vei til bilen heller. Men har var veldig "bæsjtrøng", så det kan hende han hadde holdt seg en stund og hadde det travelt med å bæsje...

Vel hjemme dusja jeg både han og meg. Blåste han tørr før han fikk slappe av etter dagens økt. Jeg var verken kald eller våt! Det har jo regnet non-stop idag, så de gamle Bergansklærne og Lundhagskoene fikk virkelig testa seg! Og de holdt mål! Har storkosa meg til tross for 7 grader og striregn! Blodspor er gøy, iværtfall med en så flink instruktør og dyktig hund!!! Forhåpentligvis flere bilder imorgen! Takk til Torgeir som knipsa noen bilder av oss! Regndråpene orket jeg ikke å redigere bort, da de viser hvordan været var:-)

2 kommentarer:

  1. Ja "nån hoinna market på blodet" skjønne itj kæm du mein på æ;-P

    SvarSlett
  2. Blodspor e skøy ja! Arti at d gikk så bra me Io :)

    SvarSlett