Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

lørdag 5. juni 2010

Kveldstrening!

Torgeir og Morten S. dro til Verdal'n på Vømmølfestival, og vi ble hjemme.

Så film om liggmarkering av sporgjenstander på CanisTV, og fikk sånn lyst til å trene;-) Så Io fikk lagt til liggmarkering på nøklene mine! Veldig praktisk om jeg skulle miste de en gang! Foreløbig har jeg klikket for at han har lagt seg fremfor meg, deretter la jeg nøklene foran meg slik at han dekket med de foran seg. Flyttet litt rundt på nøklene slik at han forstår at det er nøklene han skal dekke for, og ikke meg. Han liker ikke å komme borti nøklene, synes de har sånn ekkel lyd, så han dekker på siden av de! Ideelt skulle han ha dekket med labbene på hver side av nøklene, men-men... Han forsøkte og dekke foran meg, da nøklene lå et stykke unna meg. Men da han ikke fikk noe betaling for det, så skjønte han hva jeg ville.

Med Alfa trente jeg utgangsstilling, og få flyt på denne. Hun tilbyr lett utgangsstilling, men uteblir belønning pga skjeivheter eller bjeff, så kommer det mer bjeffing! Da blir hun frustrert! Men jeg gir meg ikke, og snur meg bort og inntil veggen, slik at hun ikke får komme på plass. Venter til hun har blitt stille og prøver igjen. Av og til skjerper hun seg, og andre ganger ikke. Men regner med det er ekstingsjonsburst'n som setter inn, så vi får smøre oss meg tålmodighet før det blir bedre!
  Hun fikk også en runde med hold fast med løsbittet. Ikke lett, da hun også tygger eller spytter fort ut igjen. Ikke lett og få belønnet riktig atferd da! Men vi gir ikke opp! Vi skal ha den i boks før runderingskurset!!! Innen da skal hun få til å komme på plass med løsbittet!!!

Tok opp blod ikveld, så må prøve og få gått et blodspor med Io imorgen! Da skal jeg begynne og trene inn "skogslydighet" med han. Nå har han blitt så ivrig i tjenesten at han ikke kan komme fort nok frem til sporstart! Og dermed henger jeg bare på slep etter han! Så han skal få gå fint ved siden av meg, for å komme seg fram til sporstart! Ellers kommer han ikke frem dit! Så blir det jackpottbelønning for den jobben, ved å få gå sporet!

Ellers skal søndagen brukes til sommerfest i barnehagen, gleder meg!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar