Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

søndag 14. februar 2010

En typisk søndag...

Startet dagen med å gå en tur med 3 av hundene. Deretter trente vi litt; Io trente innkalling, fri ved foten og fikk leke mye med ballen for idag var han skikkelig flink! Han satte seg nærmere enn igår:-D Tror det har med at jeg ikke jobber med han under kommando, han får jobbe helt frivillig og dermed kommer resultatet! Hadde jeg skulle ha krevd at han kom nærmere i utgangsposisjon, hadde han meldt seg ut. Og det er ikke slik jeg vil trene hund! Jeg driver med lydighet, så lenge hunden synes det er gøy.
Med Alfa trente jeg på å gå inntil henne mens hun satt. Etter jeg hadde gitt henne fri, så kom hun inn på plass av seg selv! Juhu! Etter en pause, så trente vi på å gå et-to skritt med holdt. Og hun har skjønt dette nå! Så ivrig etter å jobbe, vil ikke ha pause eller fri til å tusle litt rundt.

Torgeir dro med scooteren for se an formen på den, men han kom fort hjem igjen og dro med scooteren, for den skulle på service! Mens han drev å rygga til bilen med hengeren og kjørte scooteren oppå hengeren, kom Alfa og søkte kontakt og kom på plass. Jeg belønna dette, mens hun satt fint på plass med full kontakt. La seg etterhvert også. Moro!

Sitter og kikker på ein livsglad engelsk setter bli konstant straffa for at eieren ikke har giddet og lært den å gå i bånd! Tar hunden om og om igjen, kraftige rykk, smekk med båndet og riving i øret. Hunden går fint et lite øyeblikk (demper sinnet til eier), før den begynner og snuse og trekke igjen. Ikke lett å gå fint i et så kort bånd heller! Makan til idioti! Klør etter å gi de en leksjon om slik hundetrening! Ikke så rart at hunden blir ivrig når den er sammen med en annen hund, i tillegg til at det går masse folk og unger sammen med de. Men det er vel ikke noe jeg har noe med...

2 kommentarer:

  1. Det ser da ut til at du har taket på både den lille og den store hunden, selv om de gjør litt som de vil innimellom ;)
    Ikke lett å se på hva som skjer med andre hunder når du selv vet hva du skal gjøre. Noen har jo hunder kun for å ha selskap, ikke nødvendigvis for å lære dem noe...
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Jo, men man trenger jo ikke å bruke fysisk straff bare fordi de skal "lære" seg å gå i band! Det er humane metoder for å lære seg dette. Alle hunder er nødt til å lære seg slike ting, ikke bare vi som konkurrerer! Hunder skjønner ikke av seg selv hva vi mennesker forventer av dem. Det å gå i bånd er ikke naturlig for dem, det må læres!

    Og jeg skal ikke skryte på meg at jeg får mine to til å gå pent i bånd! Det er derfor jeg heller har de til å trekke meg! Og når vi trener på å gå pent i bånd, gjør jeg det på den positive måten. Og forventer ikke at de skal klare det når de blir utsatt for nye steder eller for andre forstyrrelser. Hunder er elendige til å generalisere. Det vil si; nytt sted/nye forstyrrelser, må det takes fra starten.

    Jeg har ikke hund for å gå å klipe i de. Det finnes litt mer moderne måter og gjøre det på!

    SvarSlett