Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

onsdag 24. februar 2010

Frossen og trøtt for tiden!

I ettermiddag har temperaturen steget til BARE -4 grader! Igår var den nede i -26, og så kaldt tror jeg aldri at jeg har opplevde før! Derfor har blitt lite utetid på hundene, og jeg har vært frossen og trøtt etter arbeid. Har blitt mange dupper på sofaen under pleddet, men det er utrolig hvor avslappet hundene er fordi. Lite energioverskudd må jo ut, men det går veldig bra til at det er 3 hunder i hus.
Igår fikk de hver sine bein, og lå og tygget på de. Alfa skal riktignok ta fra beinene til Io og Moss innimellom, men vi passer på og tar de fra henne igjen. Moss gikk og la seg med beinet sammen med Io i kørga hans, utrolig søtt der de lå! Venta på at Io skulle forsvare beinet og kørga si, men det gikk bra.
Det var veldig stas å få bein igjen, da det er en stund siden de har fått det. Hadde også pølsesøk med alle 3. Lot de vente på kjøkkenet, mens jeg gjemte pølsebiter rundt omkring, og slapp de løs etterpå. Dette krevde hurtig nesearbeid, om det skulle bli noe på de!

Trener nå på å sitte og vente på maten og på å slippe ut døra. Har ikke vært så nøye med dette da jeg hadde bare Io, men nå som det er 3 hunder i hus, er vi nødt til å litt orden.
Io kastet seg heller ikke over maten tidligere da jeg tørrforte han, men nå hiver han seg over maten! Alfa skjønte ikke helt dette med å vente på hversegod først, men nå skjønner hun at det ikke blir noe mat før hun sitter rolig på rumpa.
Å få 3 hunder til å vente på at jeg skal kle på meg, før vi skal ut, er heller ikke så lett. Vi har ikke akkurat en stor gang, så 3 viltre hunder mens jeg skal kle på meg er ugunstig! De setter seg eller legger seg, men vi jobber med å strekke tiden litt.

Hadde ei lydighetsøkt og ei økt på stellebordet i kveld (etter duppen min). Med Io trente jeg utgangsstilling, og med karbonadebiter kom han på plass tett inntil meg. Vi trente frivillige atferder og han syntes dette var knall. Alfa trente det samme, og hun snurrer seg veldig ivrig på plass med rompa. Så kaster jeg godbiten litt bortover gulvet, så hun kan komme på plass igjen etterpå.
Trente kjappe neddekker med Io. Han klasket nedpå gulvet, og da var det bare å gå over til å vente på kommando og få like kjappe dekker på kommando, som frivillige.
Alfa trente stimuluskontroll på dekken. 

På stellebordet ble de børstet, klippet klør, nappet ørehår og pussa tenner. Brukte masse godbiter! Har vært litt vel bestemt sist jeg klippet dem og klippet klør, og det fikk jeg igjen for nå! De var tydelig utrygge på bordet, og da blir alt en kamp og ender da i en ond sirkel. Fikk faktisk Io til å sitte rolig mens jeg klippet klørne hans. Han har vært grei før, men når jeg har tviholdt labben hans etter å ha klippet feil noen ganger har han forbundet det vonde med tviholdingen. Ting går ti ganger lettere når man tar det den positive veien! De blir tryggere og slapper da mer av. Må jobbe mer med dette, for å gjøre det enklere både for meg og de. For det er ikke å komme fra at det er endel pelsstell på puddel:-) Og siden de må tilbringe litt tid på stellebordet, vil jeg at det skal være hyggelig og ikke stressende og negativt! Da graver jeg min egen grav!

Pajeroen vår er "stuck" på Stjørdal, siden det ble stopp der pga et hjullager er gåent! Heldigvis hadde pappa bilen sin på Værnes, så han kjørte bak Torgeir da det ble stopp. Må si jeg ble skuffet da han ringt og fortalte dette natt til søndag! NAF skulle kjøre den til Steinkjer enten mandag eller tirsdag, men de har hatt det så travelt i disse iskalde tider! Men nå har de sagt at de skal forsøke å få det gjort imorgen. Det er bra jeg har mulighet til å ha Volvoen enda, ellers hadde ting vært helt håpløst! De må se hva som er gåent, og så kan det hende det må bestilles deler, så det kan ta sin tid! Håper de har delene på lager!!! Begynner og bli litt utålmodig nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar