Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

søndag 23. mai 2010

Sykling, blodspor og lydighet.

Hatt skikkelig hundedag idag. Startet dagen med sykkeltur med alle fire hundene. Torgeir med Moss og Zeb, og jeg med mine pudler. Skal si det gikk unna! Når vi kjørte først, snudde pudlene seg bare bakover for å se om BC'ene kom etter. Så kjørte Torgeir forbi oss, og da gikk det unna!!! Hjelpe meg, jeg angret på at jeg ikke tok på meg hjelmen! Den skal på neste gang! De gallopperte og trakk! Torgeir måtte stramme bremsene mine etter turen!

De ble rolige i flere timer etter den turen! La ut et blodspor til Io på kvelden. Brukte GPS'en, men da jeg skulle ta på halsbåndet på Io, var det tomt for batteri.
  Sporet var ca. 250 meter, med en vinkel, på gress og med nøff-nøffen i enden. Det fikk ligge i en time, før vi gikk det. Dette var årets første blodspor.
Han va veldig ivrig, tok sporet fort. Sjekka på begge sider av sporet, men kom seg fort innpå igjen. Han hadde vel med fart og jeg sleit med å holde han rolig! Fikk såvidt raska med meg merkebånda. Han gikk over vinkelen, men fant da sporet igjen, ett stykke unna vinkelen. Durte forbi nøffen sin, måtte stoppe han, for han skulle videre. Han fant nøffen sin, og gikk med den hjem igjen, kry som en hane.

Tok ut Alfa etter sporet var gått. Hun fikk trene sitt med hversegod. Godbiter/ball i skål som ekstern belønning. Lånte Torgeir som figurant og trente løping mellom meg og figuranten. Hun skjønte ikke mye i starten, tilbød sitt, dekk og fot ved figuranten. Torgeir overså henne, og omsider løp hun til meg. Der fikk hun godbit, og løp da tilbake til Torgeir figurant. Hun hadde større forventninger til han, enn til meg. Ikke så rart siden det er han som har stått for all moro de siste ukene.
  Hun skjønte det da etterhvert, men nølte flere ganger før hun sprang til den andre. Spiste litt gress og snuste, siden hun ikke helt forstod. Det blir vel lettere neste gang, det var jo første gangen vi prøvde dette.

Io fikk trene fremadsending og apporten. Belønna for at han sprang ut til kjegla og kasta ballen etter han. Apporten ville han ikke ta idag. Men trente opptak og fikk han til å komme med den. Overraska han med å kaste ballen, på ulike steder, noen ganger bare for å plukke den opp, andre ganger for at han kom på plass med den. Da ble det mindre tygging. Han ruller den litt i munnen, men skal jobbe mer med og overraske han med ballen. Håper han da følger mer med på om det kommer en ball og glemmer og tygge.

Alfa trente så sitt og bli med innkalling. Og på slutten fri ved foten. Hun følger meg bedre og bedre, setter seg stort sett på holdtene. Kommer litt for langt foran meg, men snur da retning. Alfa elsker kongen, blir helt ko-ko når hun får den. Kaster jeg den, kommer hun tilbake med den. Slipper den med en gang jeg sier "spytt". Arti at denne treningen har gitt resultater!

1 kommentar:

  1. Det er moro når man ser at treningen gir resultater og framgang! Jeg har en tendens til å gå litt for fort fram, men det går jo bare utover meg selv. Må lære meg tålmodighet :)
    Tøff som sykler med 2 hunder.... Sikkert lurt med hjelm.
    God treningsuke :)

    SvarSlett