Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

torsdag 5. august 2010

Rundering, blodspor og ID-spor

Har trent hund to kvelder på rad denne uken. Tirsdagskvelden traff vi Tove og Mona for ei økt nede på grusbanen. Vi startet med å lære Foxy og Sirin søk i system. Det gikk så det grein! Vi fant fort ut hvilke forsterkere som ga mest guff, og hundene løp og løp, og lekte og spiste:-) Vi greide og nøye oss med korte økter, så de greide ei økt til. Så det ble to på hver.
  Alfa husket dette fra helga og viste seg fram fra sin beste side. Tok noen innkallinger til midtlinja, siden hun har litt avstand fra meg. Holdt fram flathånda som target og hun kom i full fres, fikk en godbit og så satte hun seg i utgangsstilling frivillig. Sendte henne deretter videre med å si "runder" og hun startet:-)))
  Gikk hvert sitt blodspor på fotballbanen etterpå med Io og de andre to. Han fikk fire vinkler med godbiter etterhvert. Gikk helt greit, men blir fortsatt ikke klok på atferden hans når han går av sporet:-(

Onsdagskvelden treftes vi igjen på Fagerlivollan for å gå spor. Vi la blodspor til Foxy, Sirin og Io. Jeg prøvde GPS'n til Torgeir da jeg la sporet til Foxy, i tillegg til å merke sporet. Hun fikk 4 vinkler og et relativt langt spor på myra. Tove la ut et ganske kort spor for Io med 2 vinkler på myra. Hun la ut noen godbiter i sporet, for å få han til å bli grundigere.
  Mens vi ventet på at sporene skulle få ligge litt, tok vi basic-trail (les hva dette er i gamle ID-spor-innlegg ved å trykke på denne etiketten) og ID-spor med Alfa. Bare en slags test. Den første leken vi kjørte gjorde jeg en brøler og var for sen med å ta henne unna mens Tove løp ut. Så hun skulle selvfølgelig lete etter henne ved hjelp av synet (i tillegg til at hun selvsagt har startet med rundering med synlige figuranter). Men hun satte da nesen i bakken stundomtil... Det neste forsøket snudde jeg hunden før figuranten gikk ut sporet. Da ble hun nødt til å bruke nesa og gikk dermed mer spor. Men så så hun Tove igjennom buskene og tok en snarvei:-) Må nok være en mer nøye på ting neste gang, slik at hun ikke løser det ved hjelp av synet! Mens noen mener dette er tull. Jeg har også sett at noen runderingshunder går mer spor enn de løper ut på 50 meter, og det vil ikke jeg ha noe av. Så jeg tror jeg trener det parallellt rett og slett. I og med at jeg kommer til å trene rundering "the clicker way", så kommer jeg til å drille henne på å søke i system, slik at hun blir "hjernevasket" i å løpe rett ut. 90% løping og 10% nesearbeid. Dessuten vil hun lære og skille arbeidsantrekk; bringkobbel og trekant når vi runderer, og sele og langline når vi sporer!
  I NRH er de jo ikke så nøye på at det skal se "pent" ut, hovedsaken er at hunden finner folk der ute. Og dette forstår jeg jo, men synes det blir litt lettvindt! Ikke vet jeg om jeg kommer til og godkjenne henne heller, eller om jeg kommer til å konkurrere... Men likte måten det ble gjort på på Canis-kurset. Jeg vil ikke gamble på at utslaget blir bra, jeg vil vite det! Og terper jeg søk i system en del, så håper jeg på at jeg slipper og bruke alt for mye påvirkning.. Kjøre synlige figuranter og for så å introdusere helt skjulte innimellom.

Neste spor skal hun ikke få vite om det er leke eller figurant i enden av sporet. For har jeg lagt spor uten at hun har sett sporlegger, så går hun spor. Ble nok litt dumt å kjøre basic-trail, burde jo ha skjønt at det ville gå skjeis...

Fikk dessuten hjelp av Tove til hold fast med løsbittet. Hun klikket for meg, og se lettere hva hun gjorde. Jeg har slitt med at jeg har forsterket Alfa for å spytte ut bittet etter et sekund (har blitt stuck på 1 sek og når jeg skulle strekke tiden har hun rukket og krølla tunga). Hunder lærer, som kjent, bare det vi forsterker:-)
  Alfa spyttet noen ganger, da tok jeg bare bittet opp og prøvde igjen når hun var klar igjen. Tove hadde is i magen, Alfa tygget litt, men holdt! Vi kom oss over barrieren:-D Gleder meg til å prøve igjen!!!

Sporet til Io gikk ganske bra. Jeg brukte fleecehalsbåndet istedet for selen, men jeg er ikke sikker på hva som er best, får se... Jeg prøvde og la han gå med mindre stram line, for å ikke sende ut alt for mange signaler via den. Det er mulig han jobber mer selvstendig slik. Vi får se på flere spor. Merket at han dro hardt da han var ute å sjekket utenfor sporet! Ba Tove tenke over haleføringen hans, og hun så også at han beveget bare haletuppen når han fulgte sporet, og hadde videre logring da han var av. Denne gangen gikk han mer etter blodsporet enn selve fotsporet. Dog han sjekket fram og tilbake. Han spiste karbis enden og fikk så pipedyr, det var stas!

Tror det blir trening ikveld også, da på Midterfjellet. Får se hvordan det går hos dyrlegen idag... Io skal sjekke øynene, de renner og er røde. Alfa skal få sjekket rompa si, hunslikker seg bak. Har kjent etter analkjertlene, men kjenner ikke at de er store. Håper de finner ut hva det er og at det ikke er noe alvorlig!

2 kommentarer:

  1. Sinsykt fine bilder Kristine! :D liker dem!
    Jeg vet ikke om du får lest svaret på min blogg, så legger det inn her:

    Ja, Noah har kraftig øyekatarr :S
    så ingen tegn kvelden før, men på morgenen var han full av gul guffe i øynene :S

    Oj, får håpe det ikke er noe alvorlig!! Lykke til t dyrlegen! :)

    SvarSlett
  2. Takk:-) Ikke alle som er tatt av meg da;-) Var heldig med fotografen!!!

    Må si jeg er spent på hva dyrlegen sier ja. Fikk ikke til å dra til dyrlegen før idag, siden jeg har jobbet på dagtid og vet'en ikke har kveldsåpen annet enn på mandager og torsdager. Men det virker ikke som om det plager han....

    SvarSlett