Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

fredag 9. desember 2011

Litt om sparktur og apportering og slikt

Lillesjefen sover dopp i 2 1/2-3 timer midt på dagen og da rekker vi litt forskjellig! Det blir verre og dra på sparktur nå når jeg er alene hjemme på dagtid, men da nytter vi på tiden med å trene litt lydighet og apportering av løsbitt og fastbitt. Har trent Io på "musematte" igjen, dvs jeg har brukt ei litt større matte, så det blir en mellomting av musematte og plattform. Dette er med tanke på innkalling med stå. Det er ikke alltid han ser musematta i gresset, så da finner vi på noe annet. Han har en tendens til å løpe forbi matta, for så og gå tilbake og trampe på den. Der er noe vi må trene mer på. Iveren er det ikke noe og si på når vi hatt litt treningstørke noen måneder. Trener også videre på fint opptak av apportbukken, dette har kommet seg betraktelig!
  Alfa kan plutselig sette seg på plass med løsbittet i munnen, UTEN og slippe når jeg "kobler på påvisningslina" og UTEN og slippe og tygge før jeg sier spytt! Det var noe jeg hadde gitt opp litt da vi trente på det i sommer. Nok ett eksempel på at det ikke er noen katastrofe med litt lange tenkepauser.
  Hun ble så ivrig at hun la seg ned med løsbittet i munnen, rullet rundt (et triks jeg ikke visste hun kunne;-)) og kom på plass med det:-D Urkomisk, da måtte jeg bare juble og belønne den. Det var nok ikke bevisst, men moro var det!
  Gikk over til å trene på fastbittet igjen og hun imponerte med det samme. Da gjenstår det og prøve med en figurant, for å se om det løsner i forhold til det problemet også. Når hun får bittet av figuranten, så kommer hun ikke til meg, for hun regner med å få belønningen direkte, slik vi har trent på når vi kjører flying.

Var på sesongens første sparktur igårkveld, mens Torgeir passa Antonie. Kjørte bare att og fram utenfor huset. De har jo ikke trent kondisen sin på lenge, så vi må ta det litt rolig i starten. Dessuten var det -6 grader og en liten trekk, så det kjentes i kinn og antagelig i lungene, vil jeg tro. De har fått trukket meg når vi har trillet tur, så litt har vi jo forberedt oss.
  Både matmor og hundene var elleville, det gikk så det suste! Angret på at jeg tok på meg de beste og nyeste vinterskoene mine, for de fikk kjørt seg under bremsing! Må vel finne i gamlebroddene igjen! Det var helt skyfritt ute og månen skinte, så jeg trengte ikke lykt for og si det sånn! Vi kunne kjørt hele kvelden, men det blir vel når vi har kommet oss i form og Antonie ikke spiser så ofte lenger. Makan til glupsk unge, tyder på at hun vokser ja!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar