Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

søndag 24. januar 2010

Lydighetstrening med begge hundene

Tok med begge hundene ut for å trene lydighet med de på formiddagen idag. Startet med å la de gjøre fra seg og springe av seg det verste først. Satte deretter Io å bånd og trente fot med Alfa. Første trente vi på å følge venstresiden min. Og så satte vi på noen holdter innimellom. Hun må fortsatt ha litt hjelp for å sette seg på holdtene.
Io trente først rene innkallinger, for så å trene innkalling med stå. Her har vi litt å trene på, da han stopper ikke før han kommer ganske nærmt meg. Og det er jo naturlig da vi trener mye stå like ved meg, eller at han er på tur bort i fra meg. Men kommer ikke til å trene så mye på dette enda, siden vi må ha rene innkallinger til kl.1-programmet. Vil ikke risikere at han stopper av seg selv på konkurranse.
Alfa fikk trene stimuluskontroll på stå. Dvs at jeg sier stå mens hun frivillig tilbyr stå, slik at hun skal få forståelse av kommando-ordet når hun faktisk står. Slipper da å bruke så mye hjelp, og risikerer ikke at hun blir hjelpeavhengig. Det er så godt å slippe å venne av de all den hjelpen de får. Det er jo bare å døpe atferden når de faktisk utfører den av seg selv.
Io fikk prøve seg på ruta. Trener fortsatt mye på belønning av riktig plassering i ruta og at han skal bli stående. Går da tilbake å belønner han i posisjonen. Gir han fri til å komme å hente belønningen for å få han ute av posisjonen, for så at han skal finne den igjen. Der er han noe usikker, så det er han ikke klar for enda. Tålmodighet er en dyd! Men han jobber gjerne for å få nøff-nøffen sin!
Alfa fikk trene utgangsstilling, dvs innkomsten til utgangsstillingen. Bruker 2 fingre som target og leder henne på plass. Hun følger lett targeten og setter seg nå tvert på plass. Blir noe bak meg, men det er min skyld. Jeg har ikke ført henne langt nok frem for å bikke henne ned i riktig posisjon. Tror ikke det er lenge til hun tilbyr utgangsstilling selv nå. Jeg sier fot idet hun setter seg, og repiterer ordet fot når hun sitter der med fokus på meg. Kaster deretter godbiten foran meg for å få henne ut av posisjonen igjen. Og så er hun klar for en ny repitisjon.
Etter en pause igjen, fortsatte vi med det samme, og da tilbyr hun plutselig dekk foran meg. Tidligere har hun ikke tilbydd dekk frivillige ute, så dette måtte jeg jo bare utnytte og belønne. Selv om det ikke var det jeg hadde tenkt å trene. Etter dette kom det flere og flere dekk, så da ble det jubel!
Io fikk også trene fri ved foten. Han var noe vel ivrig, så det ble en del spretting og lyd. Ikke så rart da jeg brukte nøff-nøffen som belønning innimellom. Han brydde seg ikke om Torgeir kjørte snøscooter oppi skogen heller. Skulle ha grisen!
Begge fikk god trening i å stå fast å være passiv mens den andre hunden trente. Mange folk som gikk tur forbi, så vi fikk en del forstyrrelser. Io løp ned mot veien for å hilse på Diva dachs, men bråsnudde da jeg ropte på han. Alt er mulig når man har riktig motivasjon (belønning).
Mens Io sprang rundt med nøff-nøffen, fikk Alfa trene på å ikke hoppe opp når jeg kom for å slippe henne løs. Måtte snu meg vekk fra henne en del ganger før hun sluttet, for hun blir veldig glad når jeg kommer bort til henne. Men hun tok poenget og sluttet og fikk da godbiter og komme løs.

3 kommentarer:

  1. Hei hei :)
    D kan æ hjelp dæ me vettu ;) Du går inn på Utforming, å så på Velg ny mal. Viss du velge den som heite Minima Strech eller Minima Lefty Strech, så får du bloggen så brei som min :) Men bildan fortsette å ha samme størreelse som du har no da :)

    SvarSlett
  2. Men da blei jo bilde øverst heilt tullåt! Tænkt d va nå triks nån stass ferr å få den breiar æ...

    Æ ska prøv å få bildan stør ættikvart, såg du hadd oppskrift på d. Vart itj tia t d idag.

    Æ fikk ikke t der copyright-greier'n!!! Som du kanskje sjer;-)

    SvarSlett
  3. Hei hei :)
    jeg kom tilfeldigvis over din blogg og så dette innlegget som du hadde skrevet. må si du har tolmodighet til all den treningen. jeg har akkurat fått meg hund for en uke siden og prøver å trene med henne på å sitte og gå ved siden av meg når vi går tur. Bør man lære en hund en ting om gangen eller kan man øve på to ting?? prøver å lese i en bok jeg kjøpte som heter *lydighetstrening i teori og praksis* men veldig mye teori ass. har du noen råd og tips til meg?? Svar meg gjerne på hjemmesiden min :)

    Hilsen Milena Marie.

    SvarSlett