Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

fredag 29. januar 2010

Sparktur igår og søksarbeid idag

Fridag igår og fikk gjort mye fornuftig. Fikk levert fra meg regnskapet til revidering, rydda, støvsuga, tørka støv og vasket hundetepper. Etter å ha vært ute med hundene, fikk jeg også fred til å gjøre skolearbeid.
På kvelden ble det sparktur på begge hundene i snøføyka. Hadde hanefoten (delingsbånd for to hunder) på strikkbåndet og de gikk tospann som om de aldri hadde gjort annet! Lite forviklinger og tull. Og Io måtte pent la være og snuse og skvette for Alfa mente det skulle gå fremover! De løp som noen tullinger nedover (bombe..) og travet oppover igjen! Typisk at det blir somling når farten er lav, men ikke idag! Alfa ble litt distrahert av snøfnuggene som ga skygger i lyset av "gatebelysninga". Hun skulle fange de, men fikk jo ikke tak i de! Traff på en gutt og mamma'n hans på aketur i bakken, og det syntes hundene var morsomt! De skulle løpe sammen med de, det var såvidt jeg klarte og bremse de før de rente ned de. Gutten fikk nuss av Alfa! Ikke farlig med unger som sitter i ro på et akebrett, som verken skriker eller veiver med hendene. Så til og med Io koste litt.

Idag har jeg vært på jobb og var litt trøtt da jeg satte meg ned i godstolen. Hadde planer om en sparktur idag også, men det ble ikke. Jeg hoppa i dusjen og våknet litt til. Så ble det trening på søksbrettet vi kjøpte på spesialsøk-kurset modul 1. Har ikke bilde av det, men skal ordne det senere. Det er et stålbrett med 8 hull i. I hullene er det tomme plastbokser med hull i. Jeg la en avklipt bit av en gammel hundeleke nedi den ene boksen. Så denne gangen søkte de bare etter leken/lukta mi. Starta først med Alfa. Siden dette var første gangen for henne, belønna jeg bare for å interessere seg for brettet. Men siden vi har trent en del dekk i det siste, var det dette hun foreslo da hun forsto det var godbiter inn i bildet.
Men da det ikke kom belønning for dekken, begynte hun med labbene, så snuste hun med nesen til slutt. Da ble det godbiter! Hun greide vel ikke helt og skille luktene, men vi klarte da å få frem interessen for brettet.
Io fikk repitere litt, med samme gjenstand i boksen, men hos han ville jeg ha frem en type markering. Hadde ikke helt bestemt meg for om jeg ville ha dekk eller sitt-markering på forhånd. Men det ble sitt, siden det var det første han foreslo etter susing og skraping på brettet. Dette tok han kjapt. Så vi tok et søk på stua etter pausen. Kjempefint søk og finner biten veldig fort. Snuser skikkelig ved stedet, og jeg belønner dette. Avventer så en markering, som kommer kvikt! Tok 3 runder til sammen.

2 kommentarer:

  1. Har du redigert bilde ned t max 800 px i lengden? :)

    SvarSlett
  2. Ja, i photoscape! Det er litt av høyresiden som blir kuttet!

    Tusen takk for alle de nyttige tipsene, det er kjempemoro!

    SvarSlett