Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

onsdag 3. mars 2010

Nyklippet Io

I ettermiddag har vi trent 2(x2) økter med lydighet. Alfa trente på å sitte lengre og komme på plass. Io trente utgangsstilling og holdter. Tok fram skinkeost-tuben og fikk en hyper Alfa!!! Dette var snacks! Hun satt leeenge, men det var pga at hun satt å slikka i seg restene av ost rundt munnen! Nei da, hun var flink og satt i ro når jeg gikk fra henne, men når jeg prøvde og gå på siden hennes, reiste hun seg. Tar det rolig og tar ett skritt av gangen:-) Hun har blitt flink til å snurre baken inntil meg, men er ikke helt i vater bestandig... Men det blir! Io kom tett inntil meg på utgangsstillinga, selv om jeg sto nært veggen. Han satte seg også på holdtene da vi gikk inntil veggen.
  Torgeir driver forresten å "saboterer" sitt'n til Io! Han repiterer "Ka sei Io?" en del ganger først. Dvs bjeffing! Deretter legger han på sitt og han får bjeffing idet Io setter seg! Dermed har han koblet sammen bjeffing med sitt'n; altså laget seg en liten (baklengs)kjede! Grunnen til at jeg lar han holde på er fordi Io synes dette er gøy og kobler dette med Torgeir, som han i utgangspunktet ikke er så begeistret for. Dessuten lærer Torgeir hvordan han kjeder og trener hund! Han er ganske dyktig, når han får noen tips her og der;-) Han har også funnet ut hva som er den beste belønningen til de to! Jeg er heller ikke så redd for at jeg nå får bjeffing på alle sittene til Io, får han kobler dette til et triks han gjør med Torgeir, og ikke meg. Og om han skulle foreslå dette når vi trener, er det bare å avbryte noen ganger, så forstår han at dette vil jeg ikke ha.

Deretter ble en nølende Io med meg på badet og opp på stellebordet. Klippet han med saksa hovedsaklig på baken og stusset resten av kroppen. Nå som pelsen har vokst ut igjen, blir de ytterste hårene veldig krusete, så de klippet jeg vekk. Når våren kommer, tror jeg at jeg skal klippe han helt ned på selve kroppen og beholde all pelsen på føttene og på hodet. Det blir stilig! Og så blir det mindre børsting på meg:-) Vil ikke klippe han helt ned, om jeg ikke er nødt. Han blir så rar når beina er nedklipt, de er så tynne!!! Alfa hjalp meg med å plukke opp hårene som dalte ned fra bordet, dvs spiste hårene! Selv om hun hjalp til, måtte jeg støvsuge etterpå og mens jeg gjorde det var hundene i hundegården. Alfa er jo helt ko-ko etter støvsuger'n, mens Io kan ikke flykte langt nok unna den. Han skjønner ikke hva Alfa syns er morsomt med den!

Torgeir er på kurs på Mære, så henter han bilen vår etterpå! Den delvis ferdig, skal på NAF fredagen. Deretter skal den vel inn en tur til på reparasjon senere en dag igjen. Gleder meg til alt blir fikset og i orden!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar