Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

søndag 7. mars 2010

Scootertur, foring og pelsstell

Etter å sovet utpå etter nattens 30 årsfeiring og en god frokost (Torgeir stekte egg til meg!),
kjørte vi scooter oppi skogen så hundene fikk løpe litt.
Io har jo blitt helt ko-ko etter scooter'n, så han løper ved siden av scooteren og bjeffer og klynker!
Skal få filmet det senere en gang, for idag regnet det. Jeg ler så jeg rister, han er så komisk.
Vi kastet snøballer og baset oss i djupsnøen. Så prøvde jeg snowboardet ned skogen, men det var ingen suksess, det var ekkelt å kjøre i sporet og det gikk ikke å kjøre i djupsnøen. Får prøve igjen senere en dag, når snøen er bedre pakka eller skaren har kommet.

Her er forøvrig buret jeg har bestilt til Pajero'n. Tror det blir knall!
Og her en link til en tråd på Canis om den seiglivede dominansteorien+

Har lagt ut bilder og info om våtforing:
Får noen uforstående fjes når jeg forteller at jeg våtforer hundene mine. Mange som ikke har hørt hva dette går ut på, eller hvordan dette foregår.

Jeg bruker hansker og tar foret oppi skålene med. Veier hvor mye de skal ha med en enkel kjøkkenvekt.


Slik ser foret ut frossent. Har det i ei 10-liter's bøtte så det tiner. Det tiner enten i romtemperatur (om jeg skal ha foret dagen etter) eller på kjøla (om jeg skal ha det opptint til om 2 dager). Så det må planlegges litt. Jeg har to bøtter, der ei med opptint for og den andre med for som holder på å tine.


Foret opptint i bøtta. Her skal de få siste rest som er igjen av denne bøtta. Moss følger spent med. Dette er nam-nam, mye bedre enn tørrfor!


Klart til servering!

Sultne hunder som venter spent på maten sin!


Her er foret i fryseren. Har egen fryser til hundematen. Dette er blokker på 15 kg.


Jeg må tine blokka halvveis for å kunne dele det opp i mindre biter. Har det da i ei balje. Og når det er delvis opptint, så bruker jeg øksa og kapper det opp og bryter det opp i passelige porsjoner.
For mange ser det veldig tungvint ut å drive på sånn, men fordelene med denne type for veier opp for alt dette styret. Mange synes det lukter litt og er klassete og holde på med, men jeg er heller ikke noen pysete puddel-eier, som mange ynder å tro;-) Det er skummelt å skue hunden på hårene, men jeg trøster meg med at de ikke vet bedre. Hundene mine skal ha det beste foret, og da duger ikke tørrfor!
Det hender de får tørrfor, om vi skal bort eller om jeg har glemt å tine våtfor.
Her er hjemmesiden til ProPet, som foret heter.
Og hjemmesiden til de jeg handler ProPet av. De bor oppi Ogndalen.


Pelsstell:
Skriver litt om pelsstell av puddel, da jeg får en del spørsmål om det er mye arbeid og hvordan jeg steller puddelpelsen.

Idag har jeg dusja Alfa. Da har jeg henne i en stamp, så jeg slipper jeg å bøye meg langt inni dusjen. Og stå slik i en halvtime er ganske tungt, så jeg må ha henne nærmt meg og kunne sitte på huk. Da bløyter jeg opp pelsen med vann først, kniper i den, så pelsen blir våt. Ellers triller vannet bare av igjen.
Så bruker jeg hundeshampo som jeg kjøper store flasker av på dyrebutikken. Når man har puddel går det en del shampo, så da kjøper jeg mye av gangen, blir billigere å da!

Masserer shampoen godt inn i pelsen, så den ikke bare blir liggende utapå pelsen. Skyller så godt med vann. Balsam neste; bruk balsam så blir det mye lettere å børste pelsen etterpå! Dessuten blir pelsen så mye mykere av dette. Skyll ut ALL balsam. Da har jeg hunden inni dusjen, så beina som har stått med vann oppover seg også blir skyllt. Bruk hendene for å få ut all balsamen, det nytter ikke å bare skylle. Man må ruske godt i hele pelsen, så alt slipper.

Så er det å stå litt inni dusjen for å renne av litt. Kjekt om hunden rister seg inni dusjen og minst mulig utenfor dusjen;-) Jeg løfter da hunden opp på stellebordet (også for å spare ryggen, og for å holde hunden rolig på en plass.), for å tørke den med håndklær. Bruker da mange håndklær for å tørke opp mest mulig. Ellers tar det altfor lang tid å føne den tørr. Etter dette får hunden en pause, for å tørke litt på egen hånd, helst foran ovnen:-)
Dusjingen tar ca. en halvtime-tre kvarter alt etter pelslengde og hvor flink hunden er til å stå i ro. Ros mye, så den blir rolig og ikke stressa.
Etter en halvtime-time så blir det en runde med føning på stellebordet. Da jeg fikk Io, trodde jeg ikke at jeg trengte å føne han... eller å ha stellebord. Men skjønte fort at dette var høyst nødvendig og praktisk! Føningen er halve børstejobben! Pelsen blir sååå myk og lettere og holde på med! Og en pels som ikke er fønet tørr er helt håpløst å børste ordentlig! Og den filter seg raskere da! Og hunden blir såååå fløffi og flott!
Angående stellebordet (et billig, STØDIG respateks-hagebord med sklimatte på) hjelper det meg og kunne stå oppreist/sitte på en stol mens hunden står helt i ro på bordet. Før brukte jeg golvet og mått sitte på huk/stå og bøye meg over hunden. Og hunden gikk rundt i rommet, så jeg måtte stadig flytte meg og hente den, mens den stressa rundt for å unngå føneren!

Børster pelsen med en vanlig børste (se på bildet, den til høyre) mens jeg føner. Har bare en billig føner fra Ciro, med litt guff i. Finnes spesielle føner til hunder, som sikkert er bedre mer fres i, men det har jeg foreløbig ikke investert i.
Hold føneren litt unna hunden, ellers blir det veldig varmt for hunden! Ikke føn for lenge på samme sted, men flytt rundt på kroppen. Dette tar alt fra en halvtime til 2 timer, alt etter hvor lang pelsen er.
Men hovedsaken; føn hunden HELT tørr! Man kan tro den er tørr, men ta en pause og la pelsen "kaurne" for så å kjenne om den er helt tørr. For varm pels kan lett lyve, slik at man tror den er tørr. Så når du tror den er helt tørr, så føn 10-15 min. til! Pelsen er ferdig når du kan bruke en fintannet kam (den blåe til venstre på bildet)på hele kroppen og kammen glir lett igjennom pelsen. Pass på at du kammer helt fra huden og ut, så det ikke er bare den ytterste pelsen du kammer.  

Håper dette var forståelig og ikke minst til hjelp:-)
Kommer med klippe-tips senere en gang!

3 kommentarer:

  1. Ser ikke spesielt delikat ut, men det gjør jo egentlig ikke tørrfor heller. ;) Har du hatt problemer med å laste opp bilder i det siste du? Jeg har prøvd både i går og i dag, men får ikke lasta opp bilder.. :(

    SvarSlett
  2. Nei, har ikke hatt problemer jeg nei.

    SvarSlett