Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

lørdag 8. januar 2011

Kampen mot Cæsar Millan

Jeg kjenner jeg får en flau smak i munnen, på NKK's vegne når jeg leser dette på Dansk kennel klub sin hjemmeside! Det tar vel år og mange kampanjer før NKK kommer etter!!! Synes hundemiljøet i Norge ligger i bakleksa på mange områder, sammenlignet med både Sverige og Danmark. Nå er Cæsar Millan på besøk i Norge og får spredd sitt "glade" budskap, og flere og flere etteraper hans neandertalske metoder. Verden går ikke fremover, men bakover med mange kenguruhopp pga kringkastingen av denne såkalte "hundehviskeren". Hadde det bare vært så vel, at han hadde nøyd seg med litt hvisking! Jeg fatter ikke at sååå mange folk tror på alt denne mannen sier og gjør. Men han får jo hundene "friske" igjen..... Så da er jo alt tillatt.... Men for all del, mange liker tydeligvis (tilsynelatende) rolige (iallefall utenpå), småskvetne, krypende, unnskyldende og kuede hunder som ligger i en krok og ikke tør lee på seg! BAH!!!

DET bringer meg over til andre hundeinstruktører som er imot positive treningsmetoder (og da mener jeg ikke den vanlige blandingen av positiv forsterkning og straffbasert neitrening) og klikkertrening. Her om dagen hørte jeg en (gjelder for øvrig flere) instruktør rakke ned på klikkertrening (noe han ikke vet helt hva dreier seg om) igjen. Han påstod da at klikkertrente hunder ble superstressa og aggressive! Det vil jeg påstå er en veloverveid og veldig faktabasert kommentar! Når det gjelder aggressivitet, så gidder jeg nesten ikke å kommentere det en gang. Det faller på sin egen urimelighet! Om rent klikkertrente hunder er/blir aggressive, vil jeg påstå at det er andre underliggende grunner til at hunder er aggresiv, og ikke pga metoden!
  Når det gjelder stress, så er det faktisk en nødvendighet når det kommer til hundetrening. Jeg kan ikke se at når en hund er stressa og ivrig i en treningssituasjon er en bakdel. Bare man får brukt stresset til noe konstruktivt og nyttig! Vi som klikkertrener nyter at hunden higer etter trening, og tilbyr hele reportuaret like etter hunden har kommet ut av bilen! Klart kan det være en fordel og ha noe under stimuluskontroll til tider, men vi skal ikke glemme de frivillige atferdene fordi. Jeg har ikke tall på de gangene jeg har tatt fram disse atferdene når jeg skal gjøre en liten vri på en øvelse eller fikse på småfeil vi har lagt oss til. Ikke gunstig at en atferd er "endelig" i det hele tatt, if you see what I mean?!
  Jeg skjønner at tradisjonelle trener blir litt svett i trøya når de får en slik hund treningsglad, vilter hund på sitt kurs/trening, for de vil jo helst ha mer passive hunder. De skal vente på beskjed og de skal skyves avgårde, som ei ku! Fart, glimt i øye og selvstendighet er skummelt, må vite;-) De kan jo ta over hele huset..!

2 kommentarer:

  1. fantastisk innlegg!! :D

    Blir godt å komme i gang med trening sammen med flere "likesinnede" kjenner jeg :P Snakkes på Torsdag!

    SvarSlett
  2. Takk:-) Chatta med Elisabeth idag æ sjøh;-)

    SvarSlett