Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

torsdag 29. juli 2010

Blodsporprøve

Bevegelig blodsporprøve oppi Selbu idag. Eva, Steija, Torgeir, Alfa, Io og jeg dro opp ivei for avlegge Selbu's skoger en visitt. Jeg trakk pinnen først og startet dermed som førstemann av oss to. Det endte med 0.premie. Her er kritikken:
Starter i et meget godt tempo fram mot 1.vinkel. Ringer vinkelen, men går av sporet. Jobber seg deretter mot sporet igjen uten å finne riktig retning (baksporer noen meter). Mister deretter sporet igjen. Dommer stopper prøven etter 32.min.
Etter at dommeren stoppet oss, så belønnet jeg hunden med godbiter. Deretter fikk vi gå resten av sporet, slik at han skulle finne skanken, og ha motivasjon til neste spor. Da hadde jeg tatt av selen, så han gikk i halsbåndet. Da tuslet han ivei, og tok vinkler og sårleie, og kom seg i mål. Da fikk vi igjen se at det ikke var lett og tyde han, om han var på sporet eller om han var på avveie. Men nå fikk jeg jo høre når han var på sporet eller ikke (dommer hadde lagt sporet, og hadde det innlagt på GPS'en). Han har et bra drag selv om han ikke sporer. Fikk høre etterpå at han hadde gått litt på en elgspor under prøven. Det er mulig at det er haleføringen som skal avsløre han om han er på riktig spor eller ikke, vi får se...
  Da han ikke "fant" sporet under prøven, hadde han stått i sporet ved to anledninger. Så vi kan jo bare spekulere i hvorfor han ikke tok det. Tror neppe det bare hadde med motivasjonen å gjøre, siden han ikke ga opp, men prøvde og prøvde. Og han gikk jo sporet ganske brukbart etter vi hadde blitt stoppet.
  Regner det har med meg og gjøre, at jeg ikke tyder han godt nok, eller at jeg ubevisst har lært han diverse unoter... Uansett er jeg veldig fornøyd med jobben hans, tross steiksol og lang liggetid. Elgspor og andre forstyrrelser var det også, så dette lærte vi masse av! Han tok skanken etterhvert også. Kastet den framover og jaget etter han, når han tok den i munnen. Forsvarte den veldig ovenfor Alfa og Steija! Så er spent på om han er gira på den neste gang han finner den. Vi fikk forresten med oss en skank hver, som trøstepremie:-)
  Så vi må jobbe videre med belønning, motivasjon, tolkning av kroppspråk, føreregenskaper, forstyrrelser i sporet, vinkler, mm. Nok og ta fatt i fremover! Gleder oss til neste prøve til høsten en gang!
Takk for turen Eva!!!


Min skank!!!

I morgen er det trening med NRH igjen, og til helgen skal jeg gå runderingskurs med Alfa i Trondheim! Gleder meg noe innmari!!!

3 kommentarer:

  1. Øvelse gjør mester. :)God tur te Trondheim. :)

    SvarSlett
  2. Tus'n takk!!!

    Hadd itj d store forhåpningan, hi itj trena så voldsomt læng:-)

    SvarSlett
  3. Hei! Takk for hilsen i bloggen min for en stund siden. Så flinke og aktive dere er :) Blir spennende å følge med her :) Lykke til videre med alt dere holder på med :)

    SvarSlett