Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

fredag 23. juli 2010

Blodsportrening og 1.trening med Norske redningshunder

Torsdag morgen traff jeg Sivert og Tore på Tømsevatnet for å legge blodspor til de. De skulle la de ligge til kvelden, men siden jeg ikke hadde anledning på kvelden, gikk jeg mitt spor før vi dro derfra.
  Io fikk et bra langt spor (vanskelig å si lengde!) med vinkler og opphold. Noe tull i starten, det skull skvettes og kikes. Men når han begynte på sporet, var det fra start til slutt. Gikk oppholdene veldig bra, jeg visste ikke hvor de var, men fikk høre etterpå at han ikke hadde nølt engang. Vinklene tok han pent også, og om han ikke fant hvilken retning med gang, så ringet han den inn.

På kvelden la Eva og jeg blodspor på Volhaugen, før treningen med NRH. På treninga med NRH tok vi først en runde med lek av figuranter. Alfa fikk servert ball og der for hun! Med noe overtalelse fikk de byttet tilbake ballen:-) (De ble advart!) Etterpå fikk vi se rundering med en flat. Så fikk Alfa prøve seg litt. Eva stilte seg ca 20 meter uti skogen, synlig. Når Alfa kom, så rørte hun på seg. DET var skummelt gitt! Bjeffet og styra på! Jeg måtte bli med ett stykke, fer hun turte og gå bort, men det tok sin tid. Da hun så at det bare var Eva, så var det bare stas. Nestemann uti skogen var litt skummel også, men det tok kortere tid før hun våget seg borttil. Da fikk hun seg en raptus, og løp tulling rundt i skogen! Leke hadde hun ikke tid til! Men med godbit gikk det bedre.

Fredagskveld traff jeg treningskompisene på fjellet for å legge blodspor. De skal få ligge til lørdagsmorgen. Da har de ligget i 14 timer. Før resten kom la jeg tre korte spor til Alfa og gikk de ganske rett etterpå. Hun var veldig opptatt av det kom ei bak henne (altså Tone) og at det var bjeller uti skogen. Men vi tuslet da oss igjennom det til slutt. Etter vi hadde lagt sporene, fikk jeg Tore og Sivert til å gå ut i skogen, og stå synlig. Slapp ut Alfa og hun løp rett bort til Sivert. Da fikk hun godis og klapp, det var tydeligvis stas! Da han ble passiv, løp hun forbi meg og bort til Tore. Hun var litt nølende da, men det gikk over og uten lyd. Da han ble passiv etter belønning, løp hun til Sivert igjen. Så dette blir nok greit med litt trening:-)

Alfa har forresten lært seg innkalling på gjeterhundfløyte! Samme lyden som brukes når man flørteplystrer;-) Det var Torgeir som holdt på med henne, og dette tok hun fort! Nå gjenstår det bare for matmor og lære seg å få riktig lyd i gjeterhundfløyta...

Torgeir har fått lånt seg gravemaskin, så nå blir det satt ned stolper til grindene!

1 kommentar: