Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

mandag 26. juli 2010

Tur til Norges geografiske midtpunkt.

Dro til Norges geografiske midtpunkt idag. Kjørte opp til Lustadvatnet og gikk innover på svillene. Det var ca 1 mil hver vei, og nesten bare sviller. Vi brukte ca 2 1/2 time hver vei.

Stolte over å ha nådd målet!
(ikke rart rasen heter Kongepuddel!)

Torgeir og biskene!

Pitstopp i gapahuken! Mat og hvile av beina!

Matmor og Io på svillene.

Det funkerte best med Alfa som Alfadyr;-) I starten gikk Alfa og jeg fremst, men det fungerte dårlig da Io trakk som besatt i hælene mine! Han var livredd for at vi skulle gå i fra han og dro som bare det! Peste og hørtes ut som om han skulle omkomme av oksygenmangel!
Prøvde da at de to skulle fremst, men da skulle han bare gå bak Torgeir, for å følge med på at vi bak kom etter. Nærmest nekta og gå foran. Og dermed trakk Alfa som besett. Og det var ikke så gunstig siden hun bare er 1 år og ikke skal trekke så voldsomt, og hvertfall ikke så langt!
Løsningen ble at jeg og Io gikk bakerst! Alfa er flink til å lede an. Hun sjekker bak om vi kommer, men går fint først og følger stien stort sett.

10 mil en vei!

Kart over området. Jeg har vært i området før, da jeg gikk på ungdomsskolen. Men husker ikke hvor vi gikk fra! Vi gikk også på sviller i starten, men det var nok ikke de samme som vi gikk på idag, syns og huske det var mer myr og gjørme på siden av svillene da! Sant, Camilla?!
Og så gikk vi mot Skjækerhatten (jeg var ikke med opp på toppen), og gikk et annet sted ned. Skremmende hvor fort man glemmer!


Hundene var ikke sene om å hoppe inn i buret sitt, da vi kom ned!
Virkelig en tur å anbefale! Men tror nok jeg vil legge inn en overnatting og fisking på neste tur!

3 kommentarer:

  1. Så ut som en flott tur :) Må få bli me dæ og voffsan på tur en gang...så kjedelig å bare traske rundt her vi bor ;)

    SvarSlett
  2. He, he :) Stæmme d ja... Anbefale ingen å plutseli sjå opp etter å ha gått fleir km på svilla, da kan man plutseli få kamuflasjefarga kleia ;)

    SvarSlett
  3. Bli nok fleir tura ja, Eva!

    Camilla, det gjeld og gløtt opp titt og ofte, så man ikke blir svilleblind!!! Tru ikke det va akkurat der svillan vi gikk på, da vi va på tur oppi Skjækra... Tru det e fleir stia og gå opp på...!

    SvarSlett