Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

mandag 8. november 2010

Nydelig vær og skitur

Fri på dagtid idag, og tok da en skitur i det fine vintervære (beklager, men det ble ikke med noe kamera denne gangen heller, bare GPS'n:-S Lover og skjerpe meg!).
Dro littegrann lengre idag, men tør ikke noen langturer enda. De løper jo som gale, så de skal nok få lære seg og spare på kreftene, men ikke enda. Dessuten må jeg vurdere og kjøpe Non-stop-sele til Alfa også, siden hun trekker så skjeivt i den vanlige nomesela! Ser Io løper mye beinere i sin Non-stop-sele! Men tror ikke jeg skal bestille hos Troll, siden jeg er usikker hvilken størrelse hun må ha.

Idag kjørte vi 3,8 km, og hadde snittfart på 10.5 km/t og maksfart på  24,1 km/t. Total høydestigning 67 m.

4 kommentarer:

  1. Så stilig å ha GPS med seg da!! :D Jeg skal kjøpe meg ski denne uka, så da er vi snart i gang vi og.
    Hvordan reagerte dine første gang på skiene? ser for meg Noah får lyst å leke med stavene og skituppene ;)
    Lurte på hvilke ski du har valgt? skal velge ski, men det er jo så mange slag!! ?!
    Og, er du fornøyd med din non-sto? finnes den io kombi? Har kombisele, men den er for stor for Noah :/
    har masse flere spørsmål, men kan ta dem siden ;) Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
  2. Io spekulerte vel en liten stund, før han skjønte at de ikke angrep han. Alfa løp bare sammen med Io, og brydde seg heller lite. Hun syntes det var veldig moro å få bestemme hvor fort vi skulle renne! Av og til hender det at hun snur seg og bjeffer på meg, når jeg kommer opp i stor fart. Men det overser jeg eller stopper opp og blir passiv.
    Jeg har noen gamle oppskråpa ski som jeg har arvet etter broren min, tror det er Fisher... De er bare 160 cm lange, he he:-D Disse bruker jeg når jeg kjører etter veien, da er det ikke så nøye om det er litt strøsand;-)
    De jeg bruker ellers er noen skøyteski. Jeg er veldig lite inne på ski! Skulle ha hatt et par fjellski, men skal iværtfall ikke ha med stålkanter, da det kan gå utover labbene deres om vi kræsjer. Ellers er jeg bare fornøyd det går fremover! Ikke gidder jeg og smøre de heller, det tar for lang tid:-) Så får jeg svi i oppoverbakkene, når hundene ikke trekker noe særlig:-( Blir flink til å skøyte da;-p

    Non-stop-selen fins ikke i kombisele nei, den er kun for trekking. Den er bygd for trekkhunder, så når Io ikke trekker og jeg må trekke med meg han videre bretter den seg dobbel oppå ryggen. Men den går seg jo til når han kommer foran. Det er det eneste minuset jeg kan komme på med den. Er veldig godt for ryggen deres at det er strekk på sidene. For hundene går jo ikke alltid beint foran oss, de trekker som regel ut til siden av oss, foran. De er jo redde for å bli påkjørt. Og i oppkjørte løyper bør de jo ikke løpe oppi sporet!
    Den nome-selen som Alfa har, har jeg sydd på D-ringer i siden på, slik at det blir en kombi-sele. Da kan jeg bruke den når vi kjører saccovogna. Og om man tenker og kjøre pulk, så er det kjekt med en kombi-sele.

    Ellers vil jeg anbefale Baggen-beltet; http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=TT024
    Ingen over og ingen ved siden!
    Hvorfor: den har strikk i selve belte, da trenger man ikke strikkbånd i tillegg. Det har lår-reimer, så beltet ligger på hoftene, og ikke der vi er smalest, nemlig i midja. Da får man flyttet tyngdepunktet lenger ned og man blir stødigere. Nødutløseren er genial, greier ikke å forklare den, men... Den består i allefall IKKE av en slik krok, som de fleste beltene har. Med en gang båndet blir slakt, hopper båndet av slike kroker! Så plutselig har du en løs hund, uten at du tenkte og bruke nødutløser'n!
    Regner med Noah trenger X1-strikken. Jeg har X2-strikken som har dobbelt så stram strikk, men det er pga at jeg har to hunder. Men finner du ut at strikket blir for slakt, så kan man kjøpe kun strikken x2, uten og måtte kjøpe et nytt belte. Disse koster 150 kr ca. Dessuten hender det at strikken blir utslitt etter mange års bruk, og da kan man kjøpe et nytt strikk!
    Forskjellen er alle fall strikkfastheten og så har x2-beltet refleks. Det er hipp som happ for meg, siden jakken min legger seg over beltet. Bruker jo refleksvest og hodelykt uansett i mørket;-)

    Håper dette var oppklarende....?! Som sagt; ski har jeg ikke peiling på! Jeg kommer nok aldri til å bruke masse penger på ski uansett!

    SvarSlett
  3. Takk for kjempe langt og utfyllende svar :)
    Jeg kunne kanskje lånt med meg Arv(mamma sin hannhund) i jula, han kan jo å trekke ski så vil jeg kanskje oppleve det samme som du gjorde med Alfa?
    Jeg er litt usikker på om jeg skal kjøpe fjellski (uten stålkant!) eller mer turski, liker jo å kunne gå i løypa :) men skal høre med XXL sport.

    Synd at den ikke finnes i kombi. Jeg har ei super kombi nomesele, men den er desverre for stor :S Men skal prøve litt ulike på butikken for å kjenne. Vil ihvertfall ha en ordentlig trekksele, for Noah ligger i sela når han trekker. *sterkingen min* :) Vi har vært å jogga 2-6dager i uken og han elsker det!

    Jeg har et godt belte som jeg ikke har funnet i salg i ettertid. kjøpte det på samme sted som selen, hos noen som driver med husky. Elsker den, selv om den og sklir op innimellom.. Men den har feste ut fra begge sidene og ikke midt forann og jeg har strikk i tauet.
    Men når den er utslitt vil jeg ha den fra Canis! Mamma har den også, synes den er topp :)

    Takk igjen :)

    SvarSlett
  4. Men tenker du og ha ny hund senere, kan du jo kjøpe en mindre sele, som du gjemmer til en slik anledning, om/når Noah vokser ut av den. Da har du en passelig sele til neste unghund;-) Og det er heller ikke sikkert at Noah vokser seg inn i den selen du allerede har?! Og da kan man jo selge det videre?!
    Og heller en sele som er litt(!) for stor, enn litt for liten!
    Jeg merker at trekkpunktet er helt forskjellig på de to selene jeg har. Nomeselen har trekkpunktet på brystet, nede mellom beina, mens Non-stop-selen har trekkpunktet midt på brystet. Dette kjenner du når du har selen på hunden, og holder/trekker litt bak i selen der karabinkroken skal være.

    På bilde i et innlegg lenger opp, der Io bruker den gamle, røde nomeselen sin, ser du at åpningen til hodet er for trang. Det er ikke gunstig! Men bytta bare sele en tur på de, for å se hvordan Alfa trakk i Non-Stop-selen.

    Glir beltet ditt opp, kan du jo sy på lårreimer selv! Om du ser på beltet til moren din, og gjør det likedan;-)

    SvarSlett