Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

lørdag 6. november 2010

Sesongens første sparktur

Våknet opp til mer snø idag!!! Ble overlykkelig igårkveld, da det startet. Hundene nektet å bli med inn:-) Så jeg måtte ut en tur jeg å da;-)
  Skulle bli med Torgeir på Hørdin mens han skulle snekkere på ei hytte. Men vi dristet oss ikke utpå vannet siden "han gikk kvit" der ute! Hjemme blas det nesten ingenting, men der oppe var det ikke noe trivelig! Så det ble frokost på Fagerlivollan, i jaktgapahuken. Og hundene fikk rast fra seg litt.
  Har fått et problem med Alfa for tiden; hun skal ikke være med i bilen, eller være med på noe som helst! Da vi skulle dra ned fra Fagerlivollan, så sprang hun rundt og bjeffa og unngikk oss, om vi prøvde og lokke henne til oss. Så det endte med at vi kjørte i fra henne! Trodde at hun nå skulle bli redd og komme etter. Hun løp et lite stykke etter, før hun bråsnudde og løp tilbake igjen! Vi stoppet og ropte, og da kom hun settende. Men bjeffet bare på oss og stoppa og glana dumt på oss. Vi kjørte igjen, men hun bare snudde. Ropte på henne og omsider fikk Torgeir fatt i henne.

I påvente av minusgrader og mer snø på veien, så slappet vi av inne en stund. På kvelden ble det såvidt minus, så NÅ skulle vi prøve sparken! Hadde sele på hundene, på med broddene under skoene og hodelykta på hodet. Men heller ikke nå skulle Alfa være med, iværtfall ikke settes fast i båndet! Spørs om det blir langline en stund framover nå, for ingenting hjelper! Ikke lokking, belønning eller trusler! Hun gjennomskuer oss uansett hva vi prøver oss på! Håper det bare er en periode og at det går over. Hun har hatt det litt sånn før å...
  Endte med at jeg gikk bort til Io og skrøyt og belønna han for hans tålmodighet. Da kom hun da tuslende. Er jo ikke bare og dra fra henne heller, for da kommer hun jo rennende etter på veien løs. Og ikke får jeg hutet henne inn heller, for den gjennomskuer hun! Så vi får se hvor mange ganger det går å skryte av Io... Varer vel ikke lenge til hun driter i det også..!
  Uansett var sparkføre nesten perfekt, litt grus noen plasser. Hundene drog bra og virket ivrig. Ble litt usikre da jeg bremsa med foten, men snakket beroligende til de og roste de da de ikke brydde seg. Prøvde og kjøre på høyre side, men hundene trakk hele tiden til venstre, så det ga jeg opp. Lite tull på de, forstå at de ikke kunne stoppe eller vimse.
  Ikke dummen med de gamle broddene (den vanlige typen av gummi med noen pigger under)! Slik unngår jeg slitasje av skosåle! Måtte hive de brune vinterskoene mine pga dette! I tillegg så var det ikke så lurt og kjøre så masse nedover Sandbrøyta, for da må jeg bremse masse for å ikke kjøre på hundene! Men i forrige sesong var det jo en skummel løs Bullmastiff løs på gården utenfor oss, så vi hadde ikke noe valg:-(
  Samtidig fikk jeg bedre spenntak i det glatte sporet med broddene og bedre bremseeffekt:-) Får se hvor lenge de holder, men heller de enn skoene:-) De er dyrere! Det optimale hadde jo vært en bremsematte, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skulle ha festet en slik en, om jeg hadde fått tak i en...
  Håper at vi får skaffet en god gammeldags skiholder til Pajeroen, så jeg får med sparken til andre steder rundt omkring. Fins mange steder og kjøre, der det er mindre trafikk (vanskelig og høre bilene på snøføre, og så må vi stoppe når det kommer bil. Stoler ikke på at hundene holder siden sin)! Og ikke minst sammen med andre kjørere!

Blir nok ny tur imorgen, det laver fortsatt ned, så dette blir supert!!! Håper det blir bilder da. Fikk ikke tatt noen da det var mørkt ikveld.

5 kommentarer:

  1. Jeg vil også på sparktur! Nå har jeg bestilt potesokker i massevis, så snart er vi bedre rusta for snøen vi og!
    Hva gjelder langline-bruk så øker den med snømengden her. Jo mer snø på bakken, jo vanskeligere blir det med innkalling..!

    Og du; Stilig lay-out på bloggen!!

    SvarSlett
  2. Så hæli Kristine! Æ gle mæ te ongan kjæm heim æ no, hi verri te mamma å pappa sia i går, fer da bli det ut å prøv akebrette! :D

    SvarSlett
  3. Kan du itj bærre ta fram sparken da?
    He he, ja den sammenligninga va ikke dummen;-) Kolles farge vart det på sokkan din da?
    Æ skoill engentlig skift bakgrunn, men så vart det bærre tull. Og me der nye malutforminga, så sleit æ nå innmari me å få det som æ villa! Så da vart det tilnærma likt som før igjen.

    Bli arti åt ongan herre ja, Lise! Domt det ikke e snømann/ballføre da! Men det bli vel det å!

    SvarSlett
  4. Spørs vel om jeg ikke hadde trengt sånne plastski til sparken først.. Men nå har jeg funnet fram langrennsskia og det er jo enda bedre! Det blir rosa sokker og lilla sokker i det tynneste materialet og så noen røde i fleece. Sokker i massevis!!
    Ja det er ikke bare bare å få bloggen som man vil.. Men jeg synes du har gjort detr bra allikevel jeg!

    SvarSlett
  5. Blir stilig vettu!

    Angrer ikke på at jeg investerte i plastski til sparken nei, ble mye mer anvendelig!!!

    Takk for det! Ble ganske fornøyd til slutt, men du skulle ha sett før den tid!!!!

    SvarSlett