Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

tirsdag 9. november 2010

Sparktur og bilder!!!


Sparktur i finværet idag. Kom faktisk på å ta med kompaktkameraet på tur, så jeg fikk filma og tatt bilder. Tør ikke ta med speilreflekskameraet, er livredd for at vi skal krasje og knuse det! Ikke så lett og ta bilder i fart med det heller, når man må se inni "kikkerten".
  Tok en del bilder av utstyret jeg bruker på sparktur, med forklaringer:
Sparken
Som dere ser har jeg et langt, svart strikkbånd festet til sparken. Det er vel 3,5 meter. Ikke brukanes på skitur/joggetur, så det har stående på sparken hele tiden. Ca 1,5 meter har jeg fra fronten på sparken til hundene. Ikke noen vits i å ha det lengre, da blir det bare klabb og babb. Og hundene skjønner fort at de må passe seg for sparken. Mange polstrer framenden på sparken, men jeg er ikke gjort det, for det går veldig bra. De vet og passe seg for sparken og vi kjører ikke villmann! Størsteparten i trav, og noen korte økter i gallopp. I tillegg festet jeg ei line (den blå) direkte til hanefoten, så har jeg bedre styring på de. Er kjekt og gripe tak i det når det kommer bil og jeg må lede de ut i grøfta. Og når jeg må styre de til riktig side. 




Knute frampå, slik at ikke båndet kommer under meiene.
Det dumme med dette strikkbåndet er at strikket er mot meg, og ikke nærmest hundene. Derfor har jeg måtte snudde tauet (festet ny karabinkrok i "min" ende) slik at det blir strikk mellom sparken og hundene. Ellers hadde mesteparten av strikket vært på selv sparken!
  Ble dessuten bedre for hundene og være på høyre siden på veien, etter at jeg flyttet knuten til høyre side, istedet for venstre side! Det har med "krenginga" til sparken og gjøre. Hadde jeg hatt den midt på, som hadde vært det beste, så hadde tauet sklidd hit og dit. Må da ha laget et hakk i sparken da, så det ikke ha sklitt... eller festet det på et eller annet vis...


Hurrta knot a coupler (L); hanefot med strekk i!

Finvær!

Alfa låner Io sin sele.
Alfa fikk prøve Io sin Non-Stop Free motion-sele på dagens tur. Med noen små justeringer, så blir den nok passelig, og jeg kjøper heller større sele til Io. Hun løp ikke så skjeivt idag da hun brukte denne. Litt skjeivt ble det, men det var for at hun ville løpe på venstreside av veien, mens Io og jeg holdt oss til høyre. Når vi kjørte på venstresida, løp hun beint. Men det var ikke verst at Io skjønte poenget idag. I et halv år nå har vi jo gått på venstre side, så det er ikke så rart at de heller ditover!


Pussig nok så traver hundene mer når vi sparker enn når vi renner på ski... Da blir det mer gallopp... Vet ikke hvorfor, men.. Må jo passe på hjertet til Io, så jeg ikke overanstrenger han. Derfor er nok trav det beste for han. Dessuten har Torgeir hørt at de får bedre utbytte av turen kondismessig, når de holder trav enn stadig gallopp... Hundene har forbausende god kondis da. Det er sjelden at jeg har jogget i vår/sommer/høst, det blir helst at jeg går raskt med de når de trekker meg på tur, de traver stort sett når vi sykler, men det har vi ikke gjort så mye denne sesongen. Men nå traver de jamt og fint. Ikke peser de heller.
  Og når jeg skorker (bremser) med skoen og broddene, blir Io litt engstelig og tror vi skal stoppe helt. Så jeg bremsa mye, uten og stoppe, for å venne han på lyden. Roste han for at han løp videre.

Vi kjørte 4,4 km idag. Ble en del justering av strikk og det blåe tauet, så snittfarten gikk nok bra ned pga det: 10 km/t. Var borte i 38 minutter, men 28 min av de var i fart. Maks hastighet var 25 km/t.

Sliter hardt på de gamle broddene mine, den ene piggen øverst til høyre røyk idag! Spørs hvor lenge de holder!
En snodig snøklatt på gjerdestolpen!


Sokkene jeg bruker.

Tatt inn Vari-buret, så Moss får igjen buret sitt! Nå låner Io det, etter endt sparktur.

Til vanlig er det Alfa som bruker Vari-buret når de er hjemme alene. Men Io legger seg ofte i burene når jeg er hjemme sammen med de.

1 kommentar:

  1. Artig innlegg! Fikk noen gode tips så jeg kan være forberedt til det blir sparkføre. Blir nok ikke noe plast-ski i år ihvertfall, da jeg uansett kommer til å prioritere å ha med Tina på tur med langrennsskia.

    SvarSlett