Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

mandag 31. januar 2011

Slalåmtrening og rutatrening

Må bare skryte litt av begge hundene mine idag! Alfa nærmer seg en linjerett slalåm!!! Har nå pinnene ca 5 cm unna "midtlinja", for de som forstår hva jeg mener. Skal filme det en dag vi trener på dagtid! Har foreløbig bare fire pinner enda, men skal prøve oss med 6 pinner, men da skal jeg ha de to første litt på skrå i starten.
  Så ganske mørkt på slalåmtreninga en stund, siden hun ikke taklet at jeg "snurpet" de inn, altså satte de nærmere hverandre. Det gikk til et visst punkt, og gikk jeg over det punktet, så tok hun bare en sjans. Men det er utrolig hva en pause gjør, i tillegg til 5-10 cm snø! Da sakket hun farten mer, og tenkte mer på hva hun gjorde istedet for bare å løpe igjennom et eller annet. Nå stokker hun beina mer strategisk og har skjønt mer hva dette går ut på.

Io trener ruta for tiden. Dette har vi å hatt pause på en stund, og han syntes det var sååå moro at vi starta treninga igjen! Han blir flinkere og flinkere til å plassere seg midt i ruta. Han har hatt en liten ide om at han skal stille seg bak den høyre, fremste kjegle, noe jeg ser mindre og mindre av. Jeg venter han bare ut, til han justerer seg selv. Begynner jeg og hjelpe og styre han, så blir han bare usikker og lærer egentlig ingen ting!

Lover og filme en dag! Lovte også klippebilder av Io når han var ferdig... Han er ikke ferdig! Har fortsatt ikke hatt tid eller overskudd til å bade og klippe han ferdig. Regner med at jeg venter til etter operasjonen og en stund etter det... Vet ikke om han bør dusje når han har sår?! Alfa sin tur blir når hun er ferdig med løpetida! Hun får bare grise seg ferdig først!

2 kommentarer:

  1. Så flinke hunder :)
    Skulle ønske jeg hadde kunnet litt mer selv, da hadde fremgangen til Noah også gått litt raskere. Men vi trener "på plass" og "fri ved fot" vi :)

    Kan jeg spørre hvorfor du velger å trene slalomen slik? Jeg trener den ved å føre han gjennom; stokkebein-armer-og-hunden-teknikken ;) Har lært begge metodene, men valgte den siste.

    SvarSlett
  2. Jeg trener alle-slalåm fordi da er faren for hjelpeavhengighet mindre. Da er de selvstendige fra første stund og er ikke avhengig av lokking og at hender og føtter er på riktig plass til enhver tid! Har forsøkt lokkemetoden jeg også, med Io, men det endte med at han går den veldig rolig. Lite fart og jeg må stå like ved. Har jo ikke trent han så voldsomt på agility, så da kunne jo ha blitt fart etterhvert kanskje...

    SvarSlett