Alfa og Ivi

Alfa og Ivi

torsdag 22. april 2010

Frustrert over NKK og Hundesport

Det er ikke bare jeg som har reagert på reklamene og enkelte artikler i NKK's Hundesport, se på denne tråden på Canis.

Vil ellers minne om lovene gjelder for dyrevelferd. Disse gjelder også innen oppdragelse og hundetrening! Synes derfor, med bakgrunn i lovverket, at det er kritikkverdig og annonsere for slikt "dressurutstyr". Selv om mange forsvarer strupehalsbånd og automatiske dressurhalsbånd av ulike typer med påstander om hundens eget beste,oppdragelse og jakt++, er det ikke holdbart ut i fra etikk og det er ULOVLIG!

Ut i fra loven, forstår jeg ikke hvorfor det i heletatt er lov å selge og reklamere for slikt utstyr! Det er mange som bruker det ukritisk, uten peiling på hvorfor hunden gjør som den gjør og uten tanke på konsekvenser det får. Og så til slutt henretter de hunden for den bet noen! Først har de skapt en farlig hundeatferd, for så og skylde på hunden og så henrette den! Hvor er all fornuft oppi dette? Og slikt fremmer NKK!

Tror det er på tide for NKK og ta en skikkelig oppvask, både når det gjelder etiske retningslinjer, instruktørutdanning og hva de egentlig står for. Jeg har gått NKK's instruktørkurs, men kommer ikke til å bli godkjent NKK-instruktør. Det vil jeg ikke titulere meg selv med, for det er ikke noe selvfølgelig kvalitetsstempel, synes jeg. Ja, jeg har lært litt om pedagogikk og det å holde kurs, og jeg har fått et spark bak til å holde kurs, men det er også det.

Selv om man presterer bra med sin egen hund, er det ingen selvfølge at man kan trene andre i å bli det.

Jeg sier ikke at treningsmetodene som blir fremmet på mange NKK-kurs ikke fungerer, for det gjør de som regel. Men det er etikken i hvordan man trener hund, ikke prestasjonene som teller. Det er "bare" en hobby, men må man til stadigheter plage hunden sin med stadig rykk i båndet og gnelle NEI til hunden sin fordi? Skal ikke hundetrening være moro for både hundeeier OG hunden? Og er det moro og drive og tvinge hundens in til ting den ikke vil?
  Her vil mange påstå at hunden ikke tar skade av litt rykking og kjefting. Nei vel... Men jeg er iværtfall en person som ikke gidder og bruke vold og kjeft for å få hunden min til å gjøre som den skal! Da finner jeg heller på noe annet. F.eks. finner en hundesport som også hunden vil jobbe for om man ikke evner og motivere hunden til å jobbe i den hundesporten en selv har lyst til! Om man er nødt til å bruke strupehalsbånd osv for å kunne trene en hund, er man ingen god hundetrener! Selv om andre, mer humane treningsmetoder kanskje krever litt mer tålmodighet, mer kunnskap og må være litt mer forutseende, er det verdt det. Synes det har blitt en type klistremerket, for de som ikke kan så mye læringspsykologi og etologi, de tyr til lettvindte løsninger og bruker straff i treningen sin som fungerer med en gang. Nytter ikke og si at de trener positivt, med godbiter og leker, når de i neste sekund klepper tak i hunden og "leser opp leksa" for den.

De som kan litt læringspsykologi vet at hunden lærer enten ved bruk av positiv forsterkning ELLER ved aversiver/ubehag. Bruker man begge deler er det hovedsaklig straffen den jobber for. Så har man jo disse hundene som er helt ko-ko etter en tørr godbit og kongen sin, som går igjennom ild og vann for hva som helst (belønningsjunkier). De tåler masse før de mister motet ved ubehag. Tenk hva man kunne ha utrettet med en sånn en, de hadde jo virkelig skjerpet seg om man hadde trent med negativ straff (altså uteblitt belønning)! Men ikke alle er "heldige" og eie et slikt dyr;-) Noen må igjennom utallige ferskvarer og diverse leker før man finner ut hva som virkelig tilter bikkja til å jobbe for en! Jeg tror jeg har funnet nøkkelen til Io... og det er en rosa eller grå gris som sier nøff-nøff! Hadde jeg ikke hatt et slikt verktøy for å motivere han, hadde jeg ikke trent lydighet med han. For da hadde det andre alternativet vært og korrigert han hver gang han ikke gjør som han skal. Og det vil jeg ikke! Så mye teller ikke lydighetskonkurranser for oss!

2 kommentarer:

  1. Tru nok det e ganske vesentli det du sei på slut`n der ja Kristine! Det må te motivasjon både fer hoinn å ægar! :)Det ska vårrå artti fer bægge parta. Flenk e du, som klare å hoill på så my me hoinnan din. :)

    SvarSlett